2016/04/21_orzechowo_soltysi
W środę, 20 kwietnia br., w godzinach popołudniowych, w świetlicy wiejskiej w Orzechowie, odbyło się comiesięczne spotkanie burmistrza Roberta Czapli z sołtysami sołectw gminy Nowogard. To spotkanie dotyczyło tzw. funduszu sołeckiego, a dokładnie uszczegółowienia zaplanowanych wydatków przez poszczególne sołectwa.

Z tego też powodu, na spotkanie z sołtysami, przybyli kierownicy poszczególnych wydziałów:

- Adam Czernikiewicz, kierownik Wydziału Inwestycji i Remontów (IiR) - odpowiada m.in. remonty świetlic oraz inwestycje typu place zabaw czy siłownie na świeżym powietrzu,

- Tadeusz Fiejdasz, kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Ochrony Środowiska (GKMiOŚ) - odpowiada m.in. za remonty dróg, za sprawy związane z wywozem śmieci i bezdomnymi zwierzętami,

- Jarosław Soborski, kierownik Wydziału Rozwoju Lokalnego, Funduszy, Kultury i Sportu (RLFKiS) - odpowiada m.in. za tworzenie projektów i pozyskiwanie funduszy zewnętrznych na inwestycje na terenie wiejskim, pomoc przy organizacji imprez sportowych i wszystkiego, co tym imprezom towarzyszy,

- Ewa Jakubcewicz, kierownik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Rolnictwa (GNGR) - odpowiada m.in. za sprawy związane z podziałem i scalaniem działek, ale pomaga też sołtysom np. czuwając nad wydawaniem funduszu sołeckiego,

- Paweł Krugły, kierownik Wydziału Architektury, Budownictwa i Planowania Przestrzennego (ABPP) - odpowiada m.in. za plan przestrzennego zagospodarowania,

- Agnieszka Biegańska-Sawicka, sekretarz Gminy oraz kierownik Wydziału Kancelarii (K) - omówiła na spotkaniu zagadnienia związane z przepisami oraz wymogami, które stawiane są przez RIO.

Sołectwo nie jest jednostką budżetową, aby mogło mieć własny plan finansowy, rachunek bankowy i księgi finansowe. Dlatego zadania sołeckie budżetu są przypisane do planu finansowego jednostki budżetowej realizującej budżet w jego części sołeckiej. Zadania sołeckie, ze względu na działanie zasady z art. 186 ust. 3 FinansePublU, stanowią wydatki planu finansowego urzędu gminy i jego poszczególnych wydziałów. Z tego też powodu, aby Gmina mogła realizować poszczególne wydatki związane z funduszem sołeckim, muszą być spełnione wszystkie wymogi formalne i prawne (w zależności od wysokości kwoty).

Dotychczas przy planowaniu funduszu sołeckiego stosowano podział ogólny. Obecnie jednak wydatki te będą uszczegółowione. Na spotkaniu sołtysi zostali zobligowani do przedłożenia planu zamówień do końca miesiąca kwietnia br.

W wyniku tego możliwe będzie określenie szczegółowych planów finansowych każdego z sołectw - zgodnie z klasyfikacją budżetową - co pozwoli na oszacowanie wartości poszczególnych zamówień publicznych..

Będzie to wymagało od samych sołtysów dodatkowego wysiłku, ale na spotkaniu kierownicy poszczególnych wydziałów zobowiązali się do pomocy sołtysom. Nie powinno to jednak, w żaden sposób, zakłócić dotychczasowej działalności sołectw.

opr. Piotr Suchy