inwestycje zrealizowaneOdpowiadając na artykuł, dotyczący przetargu na budowę drogi do obszaru inwestycyjnego w obrębie Wojcieszyn – Miętno, opublikowany w Dzienniku Nowogardzkim, w którym autor poruszył temat braku dostatecznego preferowania firm lokalnych uprzejmie informuję, że działania Gminy nie polegają na oddawaniu inwestycji wykonawcy zewnętrznemu czy wewnętrznemu, tylko na przeprowadzeniu procedury przetargowej zgodnie z obowiązującymi w kraju przepisami zawartymi w ustawie Prawo zamówień publicznych.

Specyfika budowy drogi do strefy ekonomicznej polega na wykonaniu trwałej i mocnej nawierzchni przeznaczonej dla dużego natężenia ruchu ciężkich pojazdów dostawczych, tirów oraz maszyn budowlanych na czas stawiania zakładów. Duży zakres inwestycji, jej koszt i wysokie wymagania jakościowe powodują, że wymagania stawiane wykonawcom muszą również być wysokie. Warunki jakie postawiono w przetargu miały na celu wybór firmy profesjonalnej, dysponującej takim potencjałem technicznym i ekonomicznym, który pozwoli na sprawną i technicznie poprawną realizację inwestycji. Nie chcemy przecież, żeby nowa droga rozpadła się po kilku latach.

To prawda, że w przedmiotowym postępowaniu cena była wiodącym kryterium, ale aby złożyć ofertę należało wcześniej wykazać się spełnieniem postawionych warunków, w tym wypadku, wykonaniem dwóch podobnych zakresem inwestycji oraz posiadaniem wykwalifikowanej kadry kierowniczej. Z orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej i Urzędu Zamówień Publicznych wynika, że wymagania zamawiającego, czyli Gminy Nowogard muszą być adekwatne do przedmiotu zamówienia – nie mogą być ani zbyt wysokie (gdyż mogłyby utrudnić uczciwą konkurencję), ani zbyt niskie (gdyż przez selekcję przeszliby wykonawcy niezdolni do realizacji zamówienia). Stawiane przez Gminę warunki udziału w postępowaniu muszą być proporcjonalne, adekwatne do przedmiotu zamówienia, nie mogą z góry eliminować z udziału w postępowaniu niektórych wykonawców. Postawienie wygórowanego warunku udziału w postępowaniu jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych oraz dyskryminowaniem innych wykonawców, którzy również mogliby wykonać zamówienie. Takie ograniczenie kręgu wykonawców skutkuje udaremnieniem realizacji celu dyrektyw wspólnotowych w dziedzinie zamówień publicznych, jakim jest otwarcie rynku zamówień na konkurencję. Chodzi o równy dostęp do realizacji zamówień dla wszystkich wykonawców, na takich samych równych zasadach.

Opisany w artykule wzór wyboru najkorzystniejszej oferty, uwzględniający potencjalne straty i zyski podatkowe oraz „ciągniony rachunek ekonomiczny” opiera się na subiektywnych przesłankach autora artykułu i jest niemożliwy do zrealizowania na etapie prowadzonego przetargu. Prawo zabrania wprowadzania niejasnych i nieobiektywnych kryteriów wyboru, skoro jedynym ich skutkiem będzie wyższa cena ofertowa. Nie można w zawiły sposób preferować firm lokalnych, skoro jest to zabronione. Czy w taki sam sposób firmy z Nowogardu mają być traktowane w innych miastach i czy mają wykonywać zamówienia tylko na terenie Gminy Nowogard? Wydaje mi się, że nie o to chodzi.

W kwestii podatków od nieruchomości i od wieczystego użytkowania uprzejmie informuję, że są one niezależne od tego czy właściciel nieruchomości wykonuje na rzecz gminy prace budowlane, tylko od stanu posiadanego majątku. Trudno sobie wyobrazić sytuację, że wszyscy przedsiębiorcy oraz mieszkańcy, którzy nie wykonują na rzecz gminy świadczeń przestaną płacić podatki.

Pragnę zauważyć również, że Wydział Inwestycji i Remontów, którego jestem kierownikiem i który prowadził przedmiotowe postępowanie przeszedł pozytywnie kontrolę Regionalnej Izby Obrachunkowej w zakresie prowadzonych postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Kontrola obejmowała swoim zakresem postępowania do 30 tys euro oraz powyżej kwoty 30 tys euro.

Przetarg na budowę drogi jest już rozstrzygnięty. Wybrano wykonawcę, który złożył najniższą cenowo ofertę, jest to firma Strabag, która wcześniej wybudowała już ścieżkę rowerową z Nowogardu do Olchowa. Wartość robót budowlanych wynosi 3 062.447 zł . Pierwsze prace rozpoczęte zostaną z początkiem maja, a całość inwestycji zakończy się jesienią tego roku. Inwestycja będzie dofinansowana ze środków pozyskanych przez Burmistrza Nowogardu od Wojewody Zachodniopomorskiego w wysokości 1 478.421 zł oraz ze Starostwa Powiatowego w Goleniowie w kwocie 177.410 zł.

Z poważaniem,

Adam Czernikiewicz

Kierownik Wydziału Inwestycji i Remontów

Urzędu Miejskiego w Nowogardzie