Ustawa samorządowa otworzyła drzwi gminom do sprawniejszej organizacji urzędów - w Nowogardzie radni te drzwi zamknęli!

Z początkiem roku 2016 zaczęły obowiązywać przepisy znowelizowanej ustawy o samorządzie gminnym. Ustawa likwiduje z dniem 1 stycznia 2017 r. Zespoły Ekonomiczno Administracyjne Szkół (ZEAS). Samorządy mogą natomiast tworzyć tzw. centra usług wspólnych (CUW). Na czym polega różnica? ZEAS-y obsługiwały szkoły i przedszkola pod względem finansowo – kadrowym w danej gminie, natomiast CUW-y mogą taką funkcję pełnić w stosunku do wszystkich jednostek gminy np.: szkół, bibliotek, ośrodków pomocy społecznej a nawet urzędu miejskiego.

Te zmiany wprowadzone do ustawy o samorządzie gminnym są jak najbardziej pozytywne, wychodzą naprzeciw gminom, powiatom i innym jednostkom samorządu terytorialnego. Dają możliwość przemodelowania administracji, dostosowania jej do szybko zmieniających się przepisów i rzeczywistości.

Centra usług wspólnych mogą obsługiwać: szkoły, przedszkola, ośrodki pomocy społecznej, domy kultury, urzędy miejskie, biblioteki itd. pod względem księgowym, kadrowym, informatycznym czy też zamówień publicznych. Katalog spraw, którymi CUW –y mogą się zajmować jest otwarty. W mniejszych gminach tworzony jest zazwyczaj jeden CUW w większym może być ich nawet kilka. Korzyść jest duża, bowiem dobrze przemyślany zakres zadań dla danego CUW –u, dostosowany do konkretnej gminy, daje możliwość poprawy jakości pracy urzędu, przy mniejszych kosztach.

W naszej gminie, nad kształtem nowogardzkiego CUW, pracował przez kilka miesięcy trzyosobowy zespół w składzie: Krzysztof Kolibski (zastępca burmistrza), Agnieszka Biegańska-Sawicka (sekretarz gminy) i Marcin Marchewka (skarbnik gminy) oraz prawnicy z największej kancelarii prawnej w Szczecinie, która obsługuje naszą Gminę. Przygotowali oni projekt uchwały oraz statut nowego CUW –u. Nowogardzki CUW miał obsługiwać pod względem finansowo – kadrowym wszystkie gminne szkoły i przedszkola oraz Ośrodek Pomocy Społecznej. Miało być także utworzone stanowisko specjalisty ds. zamówień publicznych, pełniące rolę kontrolną i koordynacyjną w stosunku do wszystkich jednostek gminnych pod tym kątem.

Podczas środowej sesji Rady Miejskiej w Nowogardzie (26 października br.) radni mieli przyjąć projekt uchwały tworzący nowogardzki CUW. Tak się jednak nie stało. Radni z klubów PiR/PiS i PSL przy wsparciu innych odrzucili tę uchwałę.

Jeśli ktoś by się pytał - dlaczego tak postąpili radni? - to niestety my odpowiedzi na to pytanie nie znamy. Podczas sesji kwestię CUW –ów wyjaśniali radnym zastępca burmistrza oraz sekretarz gminy. Radni usłyszeli odpowiedzi na wszystkie swoje pytania, a mimo to pozostali przy swoim negatywnym głosie w tej sprawie. Zastępca burmistrza powiedział: Szanowni państwo radni, odpowiedzieliśmy na wiele pytań, żadne jednak nie było merytorycznym zarzutem, mogącym stawiać pod znakiem zapytania sens tworzenia CUW –u przedstawionego przez nas w projekcie uchwały. Wiemy, że takie zmiany organizacyjne budzą największy niepokój jeśli chodzi o ewentualne zwolnienia pracowników. Ja jednak zapewniłem Państwa, że żaden pracownik nie będzie zwolniony. Wszyscy pracownicy przeszliby do tworzonego CUW –u zachowując swoje dotychczasowe prawa. Jednak mimo, że ten ewentualny zarzut został rozwiany, w dalszym ciągu nie chcecie zaakceptować projektu uchwały. Wnioskuję więc, że uzasadnieniem Waszego postępowania nie są kwestie merytoryczne. Domyślam się, że kierują Wami przesłanki polityczne mające na celu utrudnienie burmistrzowi zarządzanie administracją gminną, ze szkodą niestety dla naszych mieszkańców i dla gminy.

Tak właściwie, to nie ma znaczenia, jakimi przesłankami kierowali się radni, znaczenie ma to, że w efekcie ich decyzji nasza gmina dużo straci. W sytuacji, gdy wiele gmin w całej Polsce robi krok naprzód, usprawnia swoją administrację, my zostajemy w tyle. Marazm, zastój, zacofanie. Czy tego chcą dla naszej gminy nasi radni? Mam nadzieję, że nie.

Niestety wraz z decyzją radnych pojawił się jeszcze jeden problem. Zgodnie z ustawą ZEAS przestaje istnieć z końcem roku i w jego miejsce wchodzi CUW, a w budżecie gminy na rok 2017 musi być wprost zaznaczone, kto finansowo odpowiada za dany dział – w tym przypadku mowa o oświacie. Burmistrz wraz ze skarbnikiem muszą złożyć do 15 listopada br., projekt budżetu, który zaopiniuje Regionalna Izba Obrachunkowa (RIO). I tu pojawia się problem, kto będzie obsługiwał wypłatę pensji nauczycieli i personelu oświaty od stycznia 2017 roku. Może więc pojawić się problem ze styczniowymi wypłatami pensji dla całej nowogardzkiej oświaty. Czy radni byli tego świadomi, gdy podejmowali decyzję? Widać, że nie do końca.